Waarom klinkt muziek uit de Middeleeuwen zo anders? Wat maakt de melodiegang van het Gregoriaans (de oude kerkmuziek op Latijnse teksten) zo bijzonder?
Het Gregoriaans is monofoon: er klinkt slechts één melodie zonder meerstemmigheid of enige begeleiding. Het Gregoriaans kent geen maatsoort. Er klinken slechts ritmische eenheden van twee en drie. De bijzondere melodische gang ontstaat o.a. door het gebruik van de Middeleeuwse toonladders.
Dorisch
re
mi
fa
so
la
ti
do
re
Frygisch
mi
fa
so
la
ti
do
re
mi
Lydisch
fa
so
la
ti
do
re
mi
fa
Mixolydisch
so
la
ti
do
re
mi
fa
so
Het bijzondere effect van deze ladders merk je meteen als je er muziek in gaat maken.
De ladders van Glareanus
Pas na 1500 beschrijft Glareanus nog twee andere ladders, de Aeolische en de Ionische toonladder.
Aeolisch
la
ti
do
re
mi
fa
so
la
Ionisch
do
re
mi
fa
so
la
ti
do
Finalis
Wat is de finalis (=tonica) van de zes Middeleeuwse toonladders? Welke van deze zes wordt of worden nu nog veel gebruikt?
Bovenstaande tekst (copyright) is afkomstig uit de 2e druk van het boek Muziek, kort en bondig geschreven door Paul Bronkhorst. U mag de teksten, tekeningen en notenvoorbeelden uit dit boek vrij gebruiken, indien u: - deze zonder enige wijziging geheel of gedeeltelijk overneemt; - de bron volledig vermeldt (titel en auteur bij tekstovername, tekenaar bij overname tekeningen); - op geen enkele wijze hieraan verdient of vergoedingen ontvangt (geen readers of enig commercieel belang).